Lectures

Conference papers // Other lectures

2024

Antisemitismus als Diskursmittel? Hans Thomas Werk und Rezeption im Fokus zeitgenössischer Aufarbeitung (Symposium: „Antisemitismus und Kunst vor 1933“, 27/28 June 2024, Kunsthochschule Burg Giebichenstein)

The Patronage System of the WWI War Press Center as an Uncanny Foreshadowing of Interwar Modernism in Austria? (CONF: Embedded: The Military as a Patron of the Arts, 14/15 June, Vienna, Heeresgeschichtliches Museum)

Computerspiele als Ästhetiken für Kunst und Literatur? Motive der Gaming Culture im Werk von Juan S. Guse und Hito Steyerl (CONF: Spielgeschichte(n) – Games und Game Studies in medienkulturgeschichtlicher Perspektive, 11-13 April, Universität Innsbruck)

Sport as a lifestyle: The magazine ‘Moderne Welt’ and visualizing the conservative bourgeoise in interwar Austria (3-part workshop: Visual Culture and the Global Impact of Sport, Daniel Haxall, Mike O’Mahony, Przemysław Strozek, 9 February 2024)

2023

Postindustrialisierung und ostdeutsche Identitäten? Die Wendezeit in der Industriefotografie (CONF: Transformationen. Industriekultur in Sachsen-Anhalt, 24/25 November 2023, Landesheimatbund Sachsen-Anhalt e. V.; Institut für Landesgeschichte am Landesamt für Denkmalpflege und Archäologie Sachsen-Anhalt; Deutsches Chemie-Museum Merseburg (Hochschule Merseburg)

Remembrance of the war and identity in Central Europe after 1918/20. Art after the Czech and Polish Legion (CONF: Art and War. 30th Conference of the working group of Polish and German Art Historians and Monument Conservators, 15-18 November 2023, Schlesisches Museum, Görlitz & Muzeum Karkonoskie, Jelenia Góra)

The 1936 Olympic Art Competition. Artistic Choices and
Opportunities Beyond Ideological Frameworks? (CONF: Ideologies in National Socialism Conference Volume 2 – Ideology and Institutions, 27/28 April 2023 – Federal Archives Berlin)

Being Manly? Sailors in Modernist Art (Seminart, 4th April, Masaryk University)

Ernst Neuschul and the Prospects of Proletarian Art in Central and Eastern Europe (Symposium: European Realities, 22/23 March 2023, Museum Gunzenhauser, Chemnitz)

Zwischen Klassizismus und Massenkultur? Die Olympischen Kunstwettbewerbe 1912-1948 (CONF: Der Olympiapark 1936 – Vorläufe, Fragen, Kontexte, Antworten, MLU Halle-Wittenberg)

2022

Alice Schalek’s journey to Japan between tradition and modernity. Female travel writing, journalism and photography during the interwar period (Symposium/Zoom: Modern Japan in the Eyes of Western Women, Jissen Women’s University, Tokyo)

Ernst Neuschul: Representing Worker’s Movement and the Succession of Style, Panel: The In/Visibility of Precarity: Central European Poverty on Display after the Great Depression, with Marta Filipová & Julia Secklehner, Discussant Magdalena Moskalewicz (CONF: ASEEES 54th Annual Conference, Chicago).

Alice Schalek / Alma Karlin. The view towards the East and female travel writing in the interwar period (CONF: Austrian Travel Writing, Austrian Studies, Maynooth University, Ireland)

Zwischen Erotik und Sachlichkeit. Rudolf Wacker und der Exotismus (CONF: Rudolf Wacker Symposium. Im Museum Ortner, Rodaun, Wien)

Ernest Neuschul and Exoticism in the Metropolis, Panel: Exoticising and Exoticised: Women as Subjects, Women as Artists, with Marta Filipová & Julia Secklehner, Discussant Helena Čapková (CONF: CAA 110th Annual Conference, Chicago)

2021

Flora oder das Problem der Naturalisierung. Fragen zu konservativen Bildthemen in der Kunst während des Nationalsozialismus, (CONF: Kunst im Nationalsozialismus, Männlichkeits- und Weiblichkeitsbilder, Munich).

Anti-Nature. The use of plastics in toy design and art in the 1960s, (CONF: Socialism, Capitalism, and Childhood: Material Lives and Mutual Imaginations, Georgia State University, Atlanta).

State Propaganda and Gender Representation. Border Conflicts of the First World War and Their Artistic Aftermath in Central Europe, (CONF: Art and State in Modern Central Europe, 18th to 21th century, Zagreb).

Revolutionäre Montage? Ungarische Künstler in der ASSO und in Berlin, (CONF: Künstlerverbände zur Zeit der Weimarer Republik, Online-Studientag, Dortmund/Siegen).

2019

Contemporary Classicism as the Aftermath of Postmodern Conceptualism? A Critical Historicisation, (CONF: Art, Classicism, and Discourse, Henry Moore Institute, Leeds).

Ruins and the Private. Smallness as a Flexible Discourse for the Emergence of Modern Archeology and the Bourgeoisie, (CONF: Minor forms, Politics of Smallness Around 1800, LMU Munich).

2018

Kritische Arbeit mit Bildern? Das Spätwerk von Peter Weiss und Rolf Dieter Brinkmann als Experimentierfeld zwischen Moderne und Postmoderne (CONF: „Ist Kunst widerständig?“, Goethe-Universität, Frankfurt).

Wilhelm Vöge und Karl Lamprecht. Kunstgeschichte als Kulturgeschichtsschreibung (CONF: Kontinente der Kunstgeschichte. Tagung zum 150. Geburtstag von Wilhelm Vöge, Naumburg, Schulpforte)

2017

Von der Gestalt zum gestaltenden Sehen? Ganzheitliche Positionen ästhetischer Wahrnehmung bei Carl Einstein und Ernst Cassirer (CONF: Carl Einstein Re-Visited. Die Aktualität seiner Sprache, Prosa und Kunstkritik, ZKM, Karlsruhe).

2016

Dix und die klassizistische Tradition. Eine Spurensuche zwischen Altmeisterlichkeit und Romantikrezeption (Studientag: Otto Dix – «Crois en tes yeux» / Otto Dix – „Trau Deinen Augen“, Musée Unterlinden, Colmar).

2015

Historisierter Raum und utopische Gegenwelt? Jacques Callots „Belagerung von Breda“ und Romeyn de Hooghes Vogelschauen von Enghien (CONF: Geometrisierte Landschaften, Schloss Benrath, Düsseldorf).